Jak číst tabulatury

Jak číst tabulatury

» Tags: kytara, teorie
   

Jak číst tabulatury

V této lekci si povíme, jak správně číst tabulatury. Co vlastně tabulatury jsou? Je to způsob, jak zaznamenat tóny na hmatníku kytary bez nutnosti znát noty. To je jejich hlavní výhoda. Pro mnoho začátečníků je tak velmi snadné naučit se podle nich své oblíbené písně téméř hned po zakoupení kytary (pokud pomineme problémy s technikou hry samotné). Bohužel mají i jednu nevýhodu. Nezaznamenávají totiž délku tónů. Pokud podle nich chcete hrát, musíte píseň buď znát, nebo mít nějakou referenční nahrávku.

V každém případě tabulatury jsou v současné době nejběžnější a nejpopulárnější způsob zápisu kytarových partů. Existuje celá řada programů, které vám efektivně pomohou editovat či přehrávat taby stažené z internetu. V těchto programech je navíc i pro amatéra celkem jednoduché zapsat si své vlastní riffy či celé skladby.

Jak taková tabulatura vypadá?

Tabulatura je vlastně kopie hmatníku kytary. Struny symbolizují čáry, kterých je většinou 6 – pro šestistrunné kytary, které jsou nejběžnější.  Naše ukázka klasické tabulatury bude ve standardním ladění, tedy E-H-G-D-A-E, na internetu však najdete spíše značení E-B-G-D-A-E, kde se místo u nás používaného značení tónu „H“ používá označení „B“.

Každá jednotlivá vodorovná čára představuje jednu strunu na kytaře. Ta nahoře je nejtenší struna E, po ní následuje stuna H, G, D, A a nejtlustší opět E. Ne na všech tabulaturách jsou označená jména strun, a tak je dobré si je zapamatovat. Pokud je kytara laděná nestandardně, jsou struny samozřejmě pojmenované jinak.

 ukázka prázdné tabulatury

Taby se čtou klasicky zleva doprava - čísla na jednotlivých linkách (strunách) jsou čísla pražce, na kterém máte stisknout  příslušnou strunu. Pokud je někde číslo 0, hrajete prázdnou strunu bez stisknutého pražce.

 

Ukázka č. 1:
Jednoduchý riff z úvodu skladby Fear of the Dark od Iron Maiden.

 Tabs Iron Maiden - Fear of the Dark

Ukázka číslo 2:
Pokud narazíte na taby, kde jsou zobrazena čísla pod sebou, znamená to, že se tyto tóny hrají najednou. Stiskneme tedy sedmý pražec na struně A a zároveň pátý pražec na struně D - následuje úhoz. Poté zahrajeme 2x prázdnou strunu E - na obrázku dvě nuly atd. Úryvek z písně Orion - Metallica.

Tabs Orion - Metallica

Aby byly tabulatury v zápisu co nejvěrnější, používají celou řadu značek. Ty tento jednoduchý způsob záznamu upřesňují, abyste co možná nejlépe poznali, jakou techniku při hraní použít a jak má tón znít.

 

Zde je seznam těch nejzákladnějších označení:

 

 

---5h7--- 
Hammer on (příklep) -  stisknětě strunu na pátém pražci ukazováčkem, brnkněte a přiklepněte prsteníčkem sedmý pražec. Ozve se tón o tón vyšší. Příklepy lze na sebe i navazovat. Příklad  (---5h7h8---) kdy po prvním příklepu přiklepnete ještě malíčkem osmý pražec. Tóny pak na jedno brnknutí plynule navazují.

 

 ---7h5--- 
Pull of (odtáhnutí) -  stiskněte strunu na pátém a sedmém pražci zároveň. Brnkněte a odtáhněte prst ze sedmého pražce pryč. Rozezní se tón na pátém pražci. Stejně jako u příklepu lze odtahy navazovat (---8p7p5----). 

 

---5/12---  nebo ---5s12---
Slide (skluz) -  stisknětě strunu na pátém pražci. Brnkněte a táhněte stisknutý prst po struně až na dvanáctý pražec, kde necháte tón znít.

Alternativní skluz (----/12----) - prostě sklouznete z nějakého nižšího pražce směrem k sedmému, kde zastavíte a necháte ho znít. A opačně (----12---) - z dvanáctého pražce sklouznete směrem k prvnímu, až nakonec prst úplně sundáte z hmatníku. Na konci skluzu nedržíte žádný tón.

  

---5b7--- 
Bend (vytažení) -  položte prst na dvanáctý pražec. Brnkněte a táhněte strunu směrem nahoru či dolů po pražci. Tón se bude plynule zvyšovat. Na rozdíl od skluzu, kde míru zvýšení určuje vzdálenost skluzu po pražcích (1 pražec = jeden půltón), u vytahování strun už budete odkázáni pouze na své uši. V tomto příkladu jde o vytažení o jeden celý tón. Výsledný tón by měl znít stejně, jako když brnknete na čtrnáctém pražci. O tom, jak obtížné pro vás bude vytahování, rozhoduje především síla strun. Měkké struny se vytahují velice snadno, silné naopak už budou vyžadovat trochu více síly. Na druhou stranu silnější struny lépe zní a tím, že je potřeba vynaložit na vytahování více síly, vám dávají i větší kontrolu.

 

 

---7r5--- 
Release (uvolnění) - jde vlastně o opačnou techniku "vytažení" s tím rozdílem, že zde nejdříve strunu vytáhnete a pak teprve brnknete a uvolníte. Často se používá v kombinaci s vytažením, kde následuje uvolnění zpět (---5b7r5---).

 

 

---5~--- 
Vibrato(vibráto) - Stiskněte strunu na pátém pražci, brnkněte a prstem, kterým držíte strunu, jemně pohybujte nahoru/dolu/doprava/doleva/můžete provádět i jakoby kruhový pohyb, třást a podobně, aby se tón jakoby rozechvěl. Právě vibráto a vytahování strun často charakterizují vaši hru. Každý hráč je provádí trochu jinak a vkládá do těchto technik "svůj feeling". 

 

 

---5pm--- 
Palm mute (tlumení strun) - tato technika je velice často používaná téměř ve všech stylech. Cílem je utlumit tón, aby zněl jen krátkou dobu. Nejčastěji se s touto technikou setkáte v metalu v kombinaci se zkresleným zvukem. Palm muting je celkem snadné zahrát. Pravou ruku (tu s trsátkem) položíte na kobylku tak, aby se malíková hrana lehce dotýkala strun a brknete. V našem případě ještě stlačíte levou rukou prst na pátém pražci.

 

 

t
Tap (tapping) - rychlá kombinace příklepů a odtahů za použití hrany trsátka či prstů pravé ruky. Touto technikou lze hrát až osmi prsty najednou, ale to už je trochu vyšší level :-)

 

---x--- 
Dead note (mrtvá nota) - tato nota/nenota se hraje tak, že na nějakém místě, většinou levou rukou, zatlumíte strunu tak, aby vůbec nezněla. Setkáte se s tím především u hraní akordů, kde takto zatlumíte struny, které v akordu nemají znít. 

 

Některé programy pro práci s tabulaturami:

 program na přehrávání a úpravu tabulatur  program na přehrávání a úpravu tabulatur
Guitar Pro - asi nejpoužívanější a nejznámější program. Demo naleznete na www.guitar-pro.com Presonus Progression - další velmi dobrý editor k dispozici i ve verzích pro iPad. Demo na www.presonus.com/products/Progression